Slik justerer du for mer vekst
Detaljorientert ble jeg kalt.
Kontrollfreak også.
OG det mange ambisiøse kvinner som stiller krav blir kalt: bestemt...
Fordi jeg ville ha kontroll og derfor kjente at jeg MÅTTE ha HENDENE nedi ALT.
Er hendene DINE nedi ALLE deler av businessen din?
Kjent problemstilling for mange bedriftseiere, spesielt de som har store mål og en bedrift som skal vokse.
Er du involvert i å bestemme eller ta stilling til alt fra farge på t-shorter, arbeidsklær, branding, frakt, julebordet, detaljene på websiden, IT og systemer, innholdet på sosiale medier poster, til viktige prosjektleveranser og nøkkelkunder, tilbud, leverandører, håndtere vanskelige personalsaker, de som vil ha økt lønn... og så videre?
Er det vanskelig å gi slipp?
Kommer dine ansatte med ALT til deg?
Og bruker du rett og slett altfor mye tid på operative detaljer?
Vel, da er du ikke alene.
Det er naturlig, fordi når bedriften din vokser, vokser selvfølgelig antall saker du må ta stilling til, du får flere ansatte og kunder, oppgaver, prosjekter, systemer, ting du gjerne skulle ha gjort noe med...
MEN... er målet ditt mer vekst i bedriften din, har du tenkt igjennom at DU kan være en BREMSEKLOSS?
At du, som eier og daglig leder, kan være et stort HINDER for videre vekst?
At du fremdeles jobber som du alltid har gjort?
Og at det ikke er riktig fremover?
Jeg ble som sagt kalt både detaljorientert, kontrollfreak, bestemt. FORDI jeg ville ha kontroll på veksten og VITE at alle deler av bedriften var på riktig vei.
DET var årsaken til at jeg kjente at jeg MÅTTE ha hendene nedi alt!
FREM TIL...
- at jeg turte å slippe.
- at jeg innså at jeg ikke kunne jobbe som jeg alltid hadde gjort.
- at jeg innså at jeg måtte jobbe ANNERLEDES.
Men for en kontrollfreak er det vel ikke bare "å slippe" tenker du kanskje?
Hva annet og mer?
Hva skal du gjøre om du kjenner deg igjen og dersom du skal ha mer vekst i businessen din. Hvilke justeringer må du ta?
SLIK JUSTERER DU FOR MER VEKST:
1. Planlegg og få på plass en STRATEGI som du styrer og leverer etter.
Du skal ha med:
- En konkretisering av hva bedriften skal være/utvikle seg til - også kalt Visjon.
- 5-7 klare strategiske mål for neste år, inkludert et krystallklart omsetningsmål.
- Noen utvalgte og få prioriteringer og fokusområder.
- KPIer - nøkkeltall og indikatorer som du STYRER etter.
(Key Performance Indicators) - En klar handlingsplan for det neste kvartalet.
Dette er det du trenger i en god og langsiktig STRATEGI, og det trenger ikke gjøres mer omfattende enn det. Du skal STYRE og LEVERE etter denne.
Planlegg for dette allerede nå - få en dato inn i kalenderen.
2. Sett klare forventninger til dine ansatte - HA MEDARBEIDERSAMTALER.
Hos de fleste bedriftseiere jeg kjenner er det ofte veldig klart i deres hode hva de ønsker å oppnå, på kort og lang sikt.
Men... Selv om det er klart hos deg er det mest sannsynlig ikke klart for de rundt deg - dine ansatte.
- Du må sette forventninger til hva den enkelte skal levere, hva deres fokus skal være, og hva de måles på.
- Sørg for at dine medarbeidere skjønner hvilket mandat de har, hva de kan bestemme og gjøre på egen hånd og hva de må ta med deg.
- Planlegg medarbeidersamtalen ALLEREDE nå. Jeg liker å kjøre denne tidlig i januar. Men ha strategien på plass først - da sikrer du at det den enkelte skal levere er knyttet opp til det som er målene.
Når du har en klar strategi og hver enkelt medarbeider ser sin rolle i dette drar alle i samme retning.
3. INFORMÉR - når en bedrift vokser, vokser også behovet for å vite mer.
Når en bedrift vokser, med antall medarbeidere, kunder, og leverandører, VOKSER OGSÅ BEHOVET FOR INFORMASJON OG KOMMUNIKASJON.
Med få ansatte er det enkelt å dele hva som skjer, gi beskjeder, slik jobber vi osv. Men når dere blir flere rekker du ikke over alle med samme type informasjon. Du sier en ting til noen, og glemmer å si det til andre.
Eller du blir en slik som gjentar seg selv... fordi du glemmer hvem du har sagt noe til. :)
Det samme gjelder mot kunder og leverandører. Kundene har ofte et tett forhold til deg som eier, og vil gjerne høre fra deg. MEN DU REKKER IKKE LENGER FREM TIL ALLE på samme måte.
Gi noen et ansvar for å holde i dette, eller har du rom for/økonomi til det, ansett noen for både intern og ekstern kommunikasjon.
Uavhengig av om du har få eller flere ansatte - behovet for å NÅ UT med informasjon ØKER når din bedrift vokser.
4. Ha klare OPPFØLGINGS OG RAPPORTERINGSRUTINER.
Når din bedrift vokser KAN DU IKKE LENGER ha hendene nedi alt. Du må finne andre måter å ha kontroll og oversikt på. Du må innarbeide nye RUTINER, og minimum disse:
- OPPFØLGINGSRUTINER.
Hva DU skal følge opp på og NÅR. - RAPPORTERINGSRUTINER.
Hva vil du at dine ansatte skal RAPPORTERE til deg og HVOR OFTE?
Hvilke områder er det du vil spesielt følge opp, ha oversikt over, og vil at dine ansatte skal gi deg status på?
Og hvor ofte vil du følge opp og ha status?
Når du er KLAR på dette vil du - det tar litt tid å innarbeide nye måter å jobbe på - etterhvert innarbeide en måte å jobbe på som gjør at DU FÅR INFORMASJON OG STATUS RAPPORTERT TIL DEG, og ikke motsatt at du må innhente denne informasjonen selv.
DET utgjør en VESENTLIG forskjell.
5. GI SLIPP!
Bedriftseiere er ofte visjonære, kreative, impulsive, veldig til stede, DO’ere. Trekker seg sjeldent tilbake, er travle, bruker all sin tid og energi på bedriften, alltid på, operasjonelle, engasjert i det meste, med alle hatter på - og har vanskelig for å gi (helt) slipp.
Men, skal du til _____ millioner i omsetning og ha mer vekst, da må du GI SLIPP på noe.
Har du tenkt igjennom at det du HAR gjort før, ikke nødvendigvis er det du skal gjøre FREMOVER?
Fordi det er det det handler om - å TØRRE å slippe noe som ikke er VIKTIG NOK å holde i lenger. Og det KAN du gjøre om du har innarbeidet punkt 4 over.
- Stopp opp, ta et raskt overblikk over hva du gjør hver dag og vurder om alle aktivitetene dine er riktige fremover.
- Er der noe du kan gi slipp på, eller rett og slett slutte med?
- Kan du gi noen av dine ansatte en tilleggsrolle/utvide ansvaret?
- Kan du delegere noen av dine gjentagende rutinemessige oppgaver som du fremover ikke trenger å gjøre, men heller følge opp at noen andre gjør?
80% av tiden din skal brukes på oppgavene du får resultater fra, tjener penger på, eller vokser fra. Her får du en gratis treningsvideo og oppgave som hjelper med å gi slipp.
Om du gjør det du alltid har gjort, kan du vel ikke forvente et annet resultat enn det du alltid har fått?
Skal bedriften din vokse til _____ millioner i omsetning og være ______
da skal du bruke tiden på det du er best til, som er mest lønnsomt og skaper mest verdi for bedriften din - og det du mest sannsynlig også synes er morsomst.
May Wenche :)
Kjenner du noen andre som også kan ha nytte av rådene mine? Send de gjerne hit til hjemmesiden min.