
Når firmaet ditt vokser, vokser også dette behovet
For noen år siden fikk jeg en utfordrende oppgave med å lede en bedrift gjennom en stor omstilling. Den største utfordringen er de ansatte, ble jeg fortalt. De virker ikke motiverte og vil ikke endre seg, så ikke regn med noe drahjelp derfra, fikk jeg høre.
Markedet var i endring og beskjeden "fra oven" var å kutte drastisk i kostnader, bedre lønnsomheten, og tilpasse antall ansatte og kompetansen vi hadde deretter - inkludert oppsigelser. Populær oppgave?
Noe av det første jeg gjorde var IKKE å kutte, men å spesielt knytte en person nærmere meg – jeg opprettet en ny stilling for en Kommunikasjonssjef.
En som fikk ansvar for informasjon og kommunikasjon internt i bedriften, og eksternt ut mot søsterselskaper, kunder, samarbeidspartnere.
Følg meg litt til, jeg kommer til hvorfor dette er viktig for deg.
Etter hvert som jeg satte meg inn i ting, snakket med folk - så jeg at der VAR mange gode initiativer, ideer, og motiverte personer i bedriften.
Men det var "INGEN" som visste om det!
Og hva skjer da?
- Når "ingen" vet om det så tror vi ofte at INGENTING skjer.
- Når vi ikke hører om noe,
- eller får med oss noe,
- tenker vi at... ja da GJØRES det heller IKKE noe.
Derfor var jeg opptatt av at
- De ansatte skulle vite mer om hva som skjedde i bedriften de jobbet i
- At sjefene over var informert – fordi da forsto de at der var gode tiltak på gang
Og her er hvorfor dette er viktig for deg:
Om firmaet ditt har vokst, antall ansatte har økt,
har BEHOVET FOR Å VITE MER OGSÅ ØKT.
Hvis du vil ha mer drahjelp fra teamet ditt, engasjement, er det viktig at folk kjenner seg oppdatert, involvert.
Fordi når du er sjefen... kanskje den visjonære, den som alle ser på...
- Har du tenkt over at du ligger noen steg FORAN?
- At du har grublet over ting ganske lenge FØR du snakker om det?
- At du har brukt tid på en idé FØR du deler den?
De fleste vil bidra.
Og hva trenger de av deg som LEDER, spesielt etter en vekstfase eller når du skal videre?
Økt fokus på Kommunikasjon = å formidle og dele ideer og informasjon.
Hva er det de fleste vil vite om og involveres i? Det er GRUNNLEGGENDE ting som:
- HVOR SKAL VI - også kalt visjon & retning
- ER VI PÅ RETT VEI - LES: Gjør jeg en bra jobb og fortell meg om det av og til
- HVOR MÅ VI FORBEDRE OSS - LES: Gjør jeg ikke en bra jobb, hvor må jeg forbedre meg
Har du IKKE ansatte?
De 3 punktene over er LIKE AKTUELLE:
Hvor skal jeg – Er jeg på rett vei – Status/Justere.
De fleste av oss har ikke ressurser eller penger til å ansette en Kommunikasjonssjef. Men vi kan likevel HA FOKUS PÅ KOMMUNIKASJON, å formidle og dele ideer og informasjon, DET kan vi gjøre noe med i egen bedrift.
Følg meg her på Facebook.