
Jobb som en leder og bedriftseier
JOBBER DU som en ANSATT eller
JOBBER DU som en LEDER og BEDRIFTSEIER?
Jobber du først og mest med dag-til-dag detaljer, brannslukking, operasjonelle gjøremål - svare på henvendelser og hendelser som dukker opp i løpet av dagen?
Da jobber du IKKE som leder og bedriftseier.
Uansett om du har ansatte eller ikke,
om du fortsetter å gjøre de samme oppgavene som dine ansatte, eller
jobber MEST med, FØRST med eller bruker din BESTE tid på operative og daglige småting på de viktigste timene av dagen har det etterhvert store konsekvenser.
- Hva skjer med resultatene?
- Målene dine?
- Bunnlinja/omsetningen?
- Salget/å få flere kunder?
- Hvordan du blir sett på som sjef og leder?
- Motivasjonen din og det å ha en givende arbeidsdag?
NÅR og HVEM jobber mest med de større, viktige oppgavene som gir langsiktige resultater?
Det er du som er sjefen og det er ditt firma - det er du som skal gjøre det. Det er du som skal sette en klar retning og være eksempelet. :)
Slik jobber du mer som en leder, sjef og bedriftseier:
1. HVA ER DIN BESTE TID PÅ DAGEN?
Det er den tiden når du er på ditt beste... ditt mest produktive, kreative, når du er flinkest til å konsentrere deg, når du jobber best og får ting gjort, og har energi, giv og lyst til å jobbe med det som krever litt mer av deg enn å klikke svar på en henvendelse.
Du skal finne ut av NÅR din beste tid på dagen er.
Og så skal du planlegge. Planlegge dagen og uken din slik at du faktisk blokkerer ut tid på det tidspunktet som er din beste tid på dagen.
Ja, jeg forstår at det ikke alltid er mulig å få til hver dag. Du kan ha kunder, møter, avtaler, behandlinger osv. da.
Men som jeg sier: Det er du som er sjefen, VÆR sjefen da. Du HAR mulighet til å planlegge bedre rundt disse tidene.
Mange sier at de er altfor slitne til å jobbe med de "store" oppgavene, de langsiktige og strategiske, fordi de bruker tiden og energien sin på andre ting.
- Vær BEVISST PÅ NÅR på dagen du er på ditt beste.
- Blokker ut tid i kalenderen.
- Jobbe med DINE 3 viktigste/mest krevende oppgaver på dette tidspunktet.
2. JOBB MED DET SOM SKAPER MEST VERDI, DET DU ER BEST PÅ OG ELSKER Å GJØRE
Når du har altfor mange oppgaver i utgangspunktet, få et bedre bilde på hvilke som skaper verdi for bedriften din. Få en oversikt over alle små og store gjøremål og sett de inn under disse 4 kategoriene:
- Elsker/er superbra på
- Liker/er bra på
- Liker ikke/er bra på
- Liker ikke/er dårlig på
Punkt 1 er det du definitivt skal jobbe med. Her skaper du mest verdi for bedriften din.
Motsatt - punkt 4 er oppgavene du definitivt ikke skal gjøre. Du hverken liker de og er heller ikke god på de. Hva kan du gjøre med disse? Outsource, delegere, bruke mindre tid på eller rett og slett slutte med. Her skaper du minst verdi.
3. TA GREP OM DAGEN - DINE 3 VIKTIGSTE OPPGAVER FØRST
De 3 viktigste er de som bringer deg nærmere målet ditt.
Har du et klart mål? Er det
- Å sikre fullt fokus nå på å nå 2020 målene?
- Å bruke mer tid ute i salg slik at du kan øke omsetningen?
- Å markedsføre bedre slik at du får flere følgere/potensielle kunder?
Uansett hva det er, så skal du prioritere 3 oppgaver hver dag som bringer deg nærmere målet. Spørre deg selv: Hva skal jeg gjennomføre i dag som på kort/lang sikt påvirker målet mitt. Jeg kaller det lønnsomme oppgaver.
Lær mer om hva dette kan være for deg - last ned 10 spørsmål for å få mer fokus på lønnsomme oppgaver.
4. VÆR BEVISST MÅTEN DU JOBBER PÅ OG FORSTÅ HVORFOR
Hold fokus og ikke multi-taske, altså å gjøre flere ting samtidig. Vi er ikke mer effektive når vi prøver å gjøre flere ting samtidig. Det vi faktisk gjør er bare å hoppe fra det ene til det andre. Og hver gang vi hopper fra en ting til en annen så er der en start/stopp prosess i hjernen vår.
- Det koster oss tid.
- Vi får ikke mer gjort.
- Vi gjør flere feil.
- Og vi blir mer sliten.
Test selv HER. Og gjør denne testen med dine ansatte også, en morsom øvelse.
5. MEN HVA MED ALT DET ANDRE DA, May Wenche, alt det praktiske, administrative, og den haugen som bare vokser?!?
Vel, de forsvinner ikke av seg selv (noen gjør faktisk det...). Får du ikke delegert eller outsourcet, skal du jobbe med disse på den tiden du IKKE er på ditt beste.
F.eks på slutten av dagen, sett av en halv time hver ettermiddag til å rydde, gå igjennom innboksen, forefallende arbeid, ting som må svares på.
Lag deg en rutine på at hver ettermiddag (eller det som passer for deg) er det tidspunktet hvor du gjør "Diverse".
Poenget er at du IKKE skal jobbe med disse oppgavene på den tiden av dagen når du er på ditt beste.
Forandring skjer ikke over natten, gi deg selv tid til å innarbeide nye rutiner.
Det tar oss i snitt 66 dager for å lære en ny måte å jobbe på.
May Wenche